Ελληνική αρχική σελίδα » Προπτυχιακές Σπουδές » Πρόγραμμα σπουδών » Ενδεικτικό πρόγραμμα ανά εξάμηνα » Ενδεικτικό πρόγραμμα για εισαχθέντες 2013-14 και μετά

Ενδεικτικό πρόγραμμα για εισαχθέντες 2013-14 έως και το 2018-19

Για τον καταρτισμό του ενδεικτικού προγράμματος που παρατίθεται στις επόμενες σελίδες θεωρήθηκε σκόπιμο τα γενικά και υποχρεωτικά μαθήματα να προτάσσονται των ειδικών, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η βάση εκείνη των γνώσεων που θα επιτρέψει στον φοιτητή να κινηθεί με άνεση σε περισσότερο εξειδικευμένα μαθήματα. Με αυτό το σκεπτικό, στα πρώτα εξάμηνα απαντούν γενικά μαθήματα, ενώ στα τελευταία ειδικά.

Η κατανομή των μαθημάτων σε εξάμηνα είναι ενδεικτική και όχι υποχρεωτική για τον φοιτητή, ο οποίος μπορεί να συνδυάσει ελεύθερα τα μαθήματα που θέλει να παρακολουθήσει, εφόσον αυτά προσφέρονται.

Ενδείκνυται τα γενικά μαθήματα να προηγούνται των ειδικών και επισημαίνεται ότι ο φοιτητής πρέπει να καταρτίσει το εβδομαδιαίο πρόγραμμά του, έτσι ώστε οι ώρες των διδασκομένων μαθημάτων να μη συμπίπτουν.

Η οργάνωση του προγράμματος προσαρμόζεται στον ελάχιστο αριθμό μαθημάτων και πιστωτικών μονάδων που απαιτούνται για την απόκτηση του πτυχίου, όπως αυτά αναλύονται στις προηγούμενες σελίδες.

Από τα επιλεγόμενα μαθήματα ο φοιτητής μπορεί να επιλέξει αυτά που ανταποκρίνονται στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά του, εφόσον αυτά προσφέρονται.

Οι φοιτητές/-τριες υποχρεούνται δύο φορές κάθε χρόνο, κατά το χειμερινό και το εαρινό εξάμηνο, ύστερα από σχετική ανακοίνωση της Γραμματείας του Τμήματος, να δηλώνουν όλα τα μαθήματα, στα οποία προτίθενται να εξετασθούν. Οι δηλώσεις των μαθημάτων γίνονται μέσω Διαδικτύου στην ιστοσελίδα: http://my-studies.uoa.gr. Για τις δηλώσεις των μαθημάτων οι φοιτητές/-τριες μπορούν να χρησιμοποιούν είτε δικό τους υπολογιστή είτε τους υπολογιστές που βρίσκονται 1) στο Σπουδαστήριο Ιστορίας και στο Σπουδαστήριο Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης (6ος όροφος), 2) στο Εργαστήριο Πληροφορικής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας (8ος όροφος) και 3) στην Πανεπιστημιακή Λέσχη (Ιπποκράτους 15).

Στα μαθήματα που προσφέρονται από περισσότερους από έναν διδάσκοντες καλούνται οι φοιτητές/-τριες να δηλώσουν τον διδάσκοντα που θα παρακολουθήσουν μία εβδομάδα μετά την έναρξη των μαθημάτων. Ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών θα κατανέμεται στους διδάσκοντες, εκτός αν έχει οριστεί διαφορετικά από τον Τομέα για το συγκεκριμένο μάθημα.

Η αποτυχία σε υποχρεωτικό μάθημα συνεπάγεται την εκ νέου παρακολούθησή του σε επόμενο εξάμηνο. Σε περίπτωση αποτυχίας σε μάθημα επιλογής, ο φοιτητής μπορεί να επιλέξει το ίδιο ή άλλο μάθημα.

Σε περίπτωση που οι φοιτητές/-τριες μετά την απόκτηση του πτυχίου τους επιθυμούν να παρακολουθήσουν την άλλη κατεύθυνση σπουδών, δεν δικαιούνται να επιλέξουν τα μαθήματα ειδίκευσης ή ελεύθερης επιλογής στα οποία είχαν επιτύχει κατά τον πρώτο κύκλο σπουδών τους.

 

β) Σύμβουλοι Σπουδών

Η Γενική Συνέλευση του Τμήματος, για να διευκολύνει τους/τις φοιτητές/-τριες σχετικά με την οργάνωση των σπουδών, αποφάσισε να ορίσει συμβούλους σπουδών από κάθε Τομέα, οι οποίοι κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 θα δέχονται δύο (2) ώρες την εβδομάδα τους/τις φοιτητές/-τριες που επιθυμούν να ζητήσουν οδηγίες για τις σπουδές τους (η ημέρα και η ώρα θα ανακοινωθούν στους Τομείς). Σύμβουλοι Σπουδών για τον Τομέα Ιστορίας είναι οι Κ. Γαγανάκης και Σ. Ψωμά για τον Τομέα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης οι Ευρ. Κεφαλίδου (εαρινό εξάμηνο) και Γ. Πάλλης

 

Στις επόμενες σελίδες παρατίθεται ενδεικτικό πρόγραμμα ανά εξάμηνα καθώς και ορισμένες παρατηρήσεις που θα βοηθήσουν τον φοιτητή.

 

Πρόγραμμα κατά Εξάμηνα για φοιτητές/-τριες που εχουν εισάχθει
απο το Ακαδημαϊκό Έτος 2013-2014 και εξής[1]

 

Κοινό για τους/τις φοιτητές/-τριες και των δύο κατευθύνσεων

 

1ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (1ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

**

II04

Εισαγωγή στις Ιστορικές Σπουδές

**

ΙΙ03

Εισαγωγή στην Παγκόσμια Ιστορία

**

ΙΙ10

Αρχαία Ιστορία Α΄

**

IA04

Εισαγωγή στην Επιστήμη της Αρχαιολογίας

**

ΙΑ11

Κλασική Αρχαιολογία Α΄

Β

ΦΑ03

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία Ι

 

1ο Έτος: ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (2ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

**

ΙΙ11

Αρχαία Ιστορία Β΄

**

ΙΙ12

Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσεως Α΄

**

ΙΑ02

Προϊστορική Αρχαιολογία Α΄

**

ΙΑ12

Κλασική Αρχαιολογία Β΄

**

IA17

Εισαγωγή στην Επιστήμη της Ιστορίας της Τέχνης

Β

ΦL03

Λατινική Φιλολογία Ι

 

2ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (3ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

**

ΙΙ13

Βυζαντινή Ιστορία Α΄

**

ΙΙ17

Ιστορία Νέου Ελληνισμού Α΄

**

ΙΑ13

Βυζαντινή Αρχαιολογία Α΄

**

ΙΑ15

Ιστορία της Τέχνης Α΄

Β

ΦΑ04

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία ΙΙ

Β

ΦL04

Λατινική Φιλολογία ΙΙ

B

ΦΒ27

Βυζαντινή Φιλολογία

 

2ο Έτος: ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (4ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

**

ΙΙ21

Βυζαντινή Ιστορία Β΄

**

ΙΙ18

Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α΄

**

ΙΙ14

Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία Α΄

**

ΙΑ10

Προϊστορική Αρχαιολογία Β΄

**

ΙΑ14

Βυζαντινή Αρχαιολογία Β΄

**

ΙΑ16

Ιστορία της Τέχνης Β΄

Β

ΦΝ03

Νεοελληνική Φιλολογία Ι

 

ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

 

3ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (5ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

ΙΙ29

Μεθοδολογικά Προβλήματα Ιστορίας*

ΙΙ25

Αρχαία Ιστορία Γ΄

ΙΙ31

Νεότερη Ελληνική Ιστορία Β΄

ΙΙ19

Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία Β΄

Β

ΦΑ27

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία ΙΙΙ

Β

ΤΕΚ300

(Παιδαγωγικά ΙΙΙ:)Παιδαγωγική Ψυχολογία

   

Ένα (1) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Ιστορίας

 

*

Από το ακαδ. έτος 2013-2014 το μάθημα συνοδεύεται από υποχρεωτική πρακτική άσκηση εξοικείωσης με αρχειακό υλικό και τεχνικές της ιστορικής έρευνας. Βλ. Πρακτική Άσκηση Φοιτητών/τριών Κατεύθυνσης Ιστορίας σελ. 95.

 

3ο Έτος: ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (6ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

ΙΙ22

Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσεως Β΄

ΙΙ30

Ιστορία Νέου Ελληνισμού Β΄

ΙΙ84

Ιστορία Μεταπολεμικού Κόσμου

ΙΙ24

Ιστορία Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

Β

ΦΑ07 ή

ΦΓ07

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία ΙV ή

Γλωσσολογία

Β

ΦΝ83

Νεοελληνική Φιλολογία ΙΙ

B

ΤΕΚ126

(Παιδαγωγικά ΙV): Αναλυτικό Πρόγραμμα.

4ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (7ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

Β

ΤΕΚ301

(Παιδαγωγικά Ι:) Διδακτική της Ιστορίας: Θεωρία και Πράξη

   

Τέσσερα (4) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Ιστορίας

   

1 Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

4ο Έτος: ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (8ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

Β

ΤΕΚ303

 

(Παιδαγωγικά IΙ): Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας των Φιλολογικών Μαθημάτων

 

 

 

 

 

ΙΑ190

 

II126

 

ΤΕΚ008

 

ΤΕΚ004

Mάθημα Koρμού Εσωτερικής Επιλογής

Επιλέγεται, με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, ένα μάθημα μεταξύ των τεσσάρων (4) ακολούθων μαθημάτων:

 

Μουσειοπαιδαγωγική: το μουσείο ως χώρος μάθησης και δημιουργικότητας

ή

Ιστορία της Εκπαίδευσης

ή

Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης (διδάσκεται στο χειμερινό εξάμηνο)

ή

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

 

   

Τρία (3) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Ιστορίας

   

1 Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής


ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ & ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

 

3ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (5ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

*ΙΙ

ΙΑ26

Προϊστορική Αρχαιολογία Γ΄

*ΙΙ

ΙΑ42

Αρχαιολογία των Ανατολικών Πολιτισμών

*ΙΙ

ΙΑ43

Εμβάθυνση στην Αρχαιολογία

*ΙΙ

ΙΑ44

Μεταβυζαντινή Αρχαιολογία

Β

ΦΑ27

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία ΙΙΙ

Β

ΤΕΚ300

(Παιδαγωγικά ΙΙΙ:) Παιδαγωγική Ψυχολογία

   

Ένα (1) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Αρχαιολογίας & Ιστορίας της Τέχνης

 

3ο Έτος:ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (6ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

*ΙΙ

ΙΑ31

Κλασική Αρχαιολογία Γ'

*ΙΙ

ΙΑ21

Τοπογραφία-Αρχιτεκτονική-Πολεοδομία

*ΙΙ

ΙΑ29

Ιστορία της Τέχνης Γ΄

Β

ΦΑ07 ή

ΦΓ07

Αρχαία Ελληνική Φιλολογία ΙV ή

Γλωσσολογία

Β

ΦΝ83

Νεοελληνική Φιλολογία ΙΙ

B

ΤΕΚ126

(Παιδαγωγικά ΙV:) Αναλυτικό Πρόγραμμα.

   

Ένα (1) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Αρχαιολογίας & Ιστορίας της Τέχνης ή η Πρακτική Άσκηση 61 ΠρΑσκ

 

4ο Έτος: ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (7ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

Β

ΤΕΚ301

(Παιδαγωγικά Ι:) Διδακτική της Ιστορίας: Θεωρία και Πράξη

 

 

 

   

Τρία (3) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης

   

1 Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

4ο Έτος:ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (8ο)

 

Κωδικός

Τίτλος μαθήματος

Β

ΤΕΚ303

 

(Παιδαγωγικά ΙΙ): Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας των Φιλολογικών Μαθημάτων

*ΙΙ

ΙΑ103

Ανασκαφική και Επεξεργασία Αρχαιολογικού Υλικού – Μουσειολογία*

ΙΙ

ΙΑ108

Αρχαιολογία Ρωμαϊκών Χρόνων

 

 

 

 

 

ΙΑ190

 

II126

ΤΕΚ008

 

ΤΕΚ004

Mάθημα Koρμού Εσωτερικής Επιλογής

Επιλέγεται,με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, ένα

μάθημα μεταξύ των τεσσάρων (4)

ακολούθων μαθημάτων:

Μουσειοπαιδαγωγική: το μουσείο ως χώρος μάθησης και δημιουργικότητας

Ιστορία της Εκπαίδευσης ή

Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης (διδάσκεται στο χειμερινό εξάμηνο)

ή

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

   

Δύο (2) από τα επιλεγόμενα μαθήματα Αρχαιολογίας & Ιστορίας της Τέχνης, το ένα εκ των οποίων μπορεί να είναι η Πρακτική Άσκηση 61ΠρΑσκ

    1 Μάθημα Ελεύθερης Επιλογής

*

 

Το μάθημα περιλαμβάνει πρακτική άσκησητων φοιτητών/-τριών με διάρκεια 8 ημερών συνολικά (κατά προτίμηση 2 ημέρες ανά εβδομάδα), βλ. σελ. 97.

 

Μαθήματα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας

(για τους εισαχθέντες από το 2013-14 και εφεξής)

 

   

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ -

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ

ECTS

1η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Θέματα εκπαίδευσης και αγωγής

1

 

Οι φοιτητές/τήτριεςπαρακολουθούν ως Μάθημα Υποχρεωτικό, με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, ένα (1) από τα τέσσερα μαθήματα που ακολουθούν (1Α. Μουσειοπαιδαγωγική: το μουσείο ως χώρος μάθησης και δημιουργικότητας*), 1Β. Ιστορία της Εκπαίδευσης, 1Γ. Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, 1Δ. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης).

 

 

 

Η

Α

Μουσειοπαιδαγωγική:

το μουσείο ως χώρος μάθησης και δημιουργικότητας*

(Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας)

Το μάθημα της μουσειοπαιδαγωγικής θέτει ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τη θεωρία και την πράξη της μουσειακής εκπαίδευσης, η οποία εντάσσεται στα ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα της μουσειολογίας και της παιδαγωγικής.

Η δομή του μαθήματος αρθρώνεται στις ακόλουθες βασικές ενότητες:

  1. Το μουσείο ως περιβάλλον μάθησης και δημιουργικότητας: σύγχρονες προσεγγίσεις
  2. Μουσειακή εκπαίδευση: αφετηρίες, τάσεις, προοπτικές στην Ελλάδα και διεθνώς
  3. Ο ρόλος του μουσειοπαιδαγωγού: φυσιογνωμία, δεξιότητες, εκπαίδευση
  4. Θεωρητικές προσεγγίσεις στη μουσειακή εκπαίδευση: θεωρίες γνώσης, μάθησης και επικοινωνίας
  5. Μέθοδοι, μέσα και πολιτικές στη μουσειακή εκπαίδευση
  6. Η παιδαγωγική διάσταση της μελέτης μουσειακών αντικειμένων και εν γένει του υλικού πολιτισμού
  7. Σχεδιασμός μουσειακών εκπαιδευτικών εφαρμο­γών για ποικίλες κοινωνικές ομάδες (παιδιά, εφήβους, οικογένειες, ενηλίκους, ΑμεΑ, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, κ.ά.) και διαφορετικά είδη μουσείων και συλλογών
  8. Μουσείο και Σχολείο: πλαίσιο, προκλήσεις, προοπτικές μιας δημιουργικής συνεργασίας
  9. Μουσειακή εκπαίδευση σε ψηφιακό περιβάλλον: η αξιοποίηση των νέων μέσων
  10. Αξιολογώντας τα αποτελέσματα της μάθησης στα μουσεία: νέες προσεγγίσεις και μεθοδολογίες.

* Το μάθημα ΙΑ190 «Μουσειοπαιδαγωγική: το μουσείο ως χώρος μάθησης και δημιουργικότητας» δεν θα προσφερθεί κατά το ακαδ. έτος 2016-17.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

5,5

 

Η

Β

Ιστορία της Εκπαίδευσης

(Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας)

Η εκπαιδευτική διαδικασία συντελείται πάντοτε εντός ενός συγκεκριμένου ιστορικού πλαισίου άμεσα συνδεδεμένου με την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική συγκυρία Το μάθημα αποσκοπεί στη μελέτη ζητημάτων που αφορούν στην ιστορία της εκπαίδευσης επικεντρωμένη στον 19ο και 20ό αιώνα στο ελληνικό κράτος.

Ενδεικτικά: οι θεωρίες που διαμόρφωσαν την εκπαίδευση, η εκπαίδευση στο μεταβαλλόμενο γεωγραφικό και πολιτικό σκηνικό, εγγραμματοσύνη και μόρφωση, οργάνωση και τρόπος λειτουργίας της εκπαίδευσης, κοινωνικός χαρακτήρας της παιδείας, μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις,

Σημαντικές ενότητες του μαθήματος θα αφιερωθούν στην συγκριτική εξέταση των προηγούμενων και άλλων θεματικών σε παλαιότερες χρονικές περιόδους.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

5,5

 

 

Η

 

Γ

Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

(Τμήμα Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής –Ψυχολογίας)

  • Εισαγωγή στη διοίκηση της εκπαίδευσης
  • Ο ρόλος του κράτους στη διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος
  • Ιστορική επισκόπηση των σχολών διοίκησης
  • Οι έννοιες της οργάνωσης
  • Η έννοια της διοίκησης
  • Μορφές-μοντέλα διοίκησης
  • Η γραφειοκρατία στην εκπαίδευση
  • Το εκπαιδευτικό σύστημα ως ανοικτό σύστημα
  • Η δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος –θεσμικό πλαίσιο
  • Αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

5,5

 

Η


Δ

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

(Τμήμα Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας)

Κριτική ανάλυση της οργάνωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στο πεδίο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και έχει ως βασικό στόχο τη μελέτη της σχέσης μεταξύ κοινωνίας και εκπαίδευσης. Για το λόγο αυτό μελετώνται οι κοινωνικές πτυχές τη εκπαίδευσης, τα οργανωτικά χαρακτηριστικά των σχολείων, οι σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης και κοινωνικής ανισότητας, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο η εκπαίδευση συμβάλλει στην αναπαραγωγή της κοινωνικής ανισότητας. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στον τρόπο με τον οποίο οι σχέσεις διάδρασης στο μικροεπίπεδο των εκπαιδευτικών θεσμών έχουν τον αντίκτυπό τους σε γενικότερες κοινωνικές διεργασίες.

Στους στόχους του μαθήματος συγκαταλέγονται:

  1. H μελέτη της βασικής αποστολής της εκπαίδευσης.
  2. Η κατανόηση του ρόλου και της σημασίας της εκπαίδευσης για το άτομο και την κοινωνία, καθώς και η κατανόηση των λόγων που οδήγησαν στη θέσπιση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
  3. Η εξοικείωση με τις διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις, αναφορικά με το ρόλο της εκπαίδευσης στην κοινωνία (Φονξιοναλισμός, Μαρξισμός, Νέα Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης)
  4. Η μελέτη του ρόλου που παίζει η σχολική εκπαίδευση στις σημερινές κοινωνίες, από την κοινωνικοποίηση του υποκειμένου μέχρι την αναπαραγωγή των κοινωνικών θέσεων από γενιά σε γενιά.
  5. Η μελέτη της προοπτικής της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και παγκόσμια

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

5,5

2

 

Εισαγωγή στις Ιστορικές Σπουδές

(Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας)

 

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις βασικές έννοιες των ιστορικών σπουδών (χρόνος, χώρος, ιστορικό γεγονός, δομές, πηγές, κ.ά.) και τη μεθοδολογία τους (επιλογή και χρήση πηγών, διασταύρωση και αξιολόγησή τους, αρχειακή εργασία κ.ά.) Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους σύγχρονους προβληματισμούς για την ιστορία, καθώς και στα νέα ερευνητικά πεδία μελέτης της. Εξετάζεται, ακόμη η ιστορική συγκρότηση της έννοιας των ιστορικών σπουδών, καθώς και η σημερινή τους θέση στο πλαίσιο των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Τέλος, συστατικό στοιχείο του μαθήματος αποτελεί η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με διαφορετικά είδη ιστορικών πηγών, με την κριτική ανάγνωσή τους, καθώς και με τη συγγραφή ιστορικών εργασιών (στοιχεία αναγκαία για την ιστορική έρευνα και τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας).

 

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

5

2η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Θέματα μάθησης και διδασκαλίας

3

 

Παιδαγωγική Ψυχολογία

(Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας)

Η παιδαγωγική ψυχολογία είναι η εφαρμογή των ψυχολογικών μεθόδων στη μελέτη της μάθησης και της διδασκαλίας. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται οι μέθοδοι και θεωρίες της παιδαγωγικής ψυχολογίας και συγκεκριμένα η γνωστική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική και ηθική ανάπτυξη των μαθητών μέσω των συμπεριφοριστικών και κοινωνικογνωστικών θεωριών δίνοντας έμφαση στις ατομικές διαφορές, τη μνήμη, την κατανόηση, τη μεταγνώση, την αυτοαντίληψη και τα κίνητρα των μαθητών. Εξίσου σημαντικό μέρος του μαθήματος αποτελεί η εξέταση της δυναμικής και της διαχείρισης της σχολικής τάξης για το χειρισμό των δυσκολιών που παρουσιάζουν οι μαθητές στη μάθηση. Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές/-τριες: α. να εξοικειωθούν με θεωρίες και ερευνητικά πορίσματα στην περιοχή της μάθησης και β. να κατανοήσουν τον τρόπο εφαρμογής των θεωριών παιδαγωγικής ψυχολογίας στην πράξη.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

3

4

 

Αναλυτικό Πρόγραμμα.

Διδασκαλία και Μάθηση

(Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας)

Το μάθημα αποβλέπει στο να αναπτύξει στους/στις φοιτητές γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις σχετικά με την προβληματική των αναλυτικών προγραμμάτων (Α.Π.), τόσο στο μακροεπίπεδο ενός συστήματος όσο και στο μικροεπίπεδο της τάξης. Προς την κατεύθυνση αυτή οι φοιτητές/τριες θα ευαισθητοποιηθούν ως προς τις μεταρρυθμίσεις των Α.Π, τα «συστήματα γνώσης» και τα «καθεστώτα αλήθειας», τα οποία συνδέονται με κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τις σχέσεις ανάμεσα στην εξουσία, τη γνώση και την κοινωνία, τα ζητήματα της πιο «αξιόλογης γνώσης», τις πολιτικές της γνώσης και τις φιλοσοφικές και ιδεολογικές θεωρήσεις για τα Α.Π., καθώς και των προεκτάσεων που δημιουργούνται σε όλα τα επίπεδα των σχολικών έργων, ιδιαίτερα στους ρόλους των εκπαιδευτικών στην «Κοινωνία της γνώσης». Παράλληλα, οι φοιτητές/τριες θα μυηθούν στο συστηματικό σχεδιασμό και την «αρχιτεκτονική» ανάπτυξης μαθημάτων (curriculumdesign), και στις στοχαστικές και αναστοχαστικές πρακτικές που απαιτούνται ως προς την υλοποίηση και προσαρμογή του Α.Π. στην τάξη.

Για την επίτευξη των σκοπών αυτών οι φοιτητές/τριες θα εξοικειωθούν με τα κρίσιμα ζητήματα και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων ως προς τις θεωρίες των Α.Π., τις μεθοδολογίες εκπόνησης τους, την προέλευση, τις μορφές και χρήσεις της σχολικής γνώσης διαχρονικά, τις διαδικασίες επιλογής και διάχυσής της ως πιο «αξιόλογης γνώσης», ενώ παράλληλα θα αναπτύξουν δεξιότητες και τεχνογνωσία σε θέματα που αφορούν: την υλοποίηση και προσαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος (Α.Π.) στο επίπεδο της τάξης και των μαθητών, τα διαφορετικά κριτήρια και μεθόδους σχετικά με την οργάνωση των γνωστικών περιεχομένων και τη διάταξη της διδακτέας ύλης, τα μοντέλα σχεδιασμού των Α.Π., καθώς και τους τρόπους συσχέτισης και αναπλαισίωσης της επιστημονικής, σχολικής και βιωματικής γνώσης. Ταυτόχρονα, θα αναλυθούν οι αδυναμίες και τα διαχρονικά προβλήματα των Α.Π. στην Ελλάδα, η σχέση Α.Π., διδασκαλίας και σχολικών εγχειριδίων, οι λειτουργίες του «κρυφού» ή αφανούς προγράμματος και οι επιδράσεις του στη σχολική κουλτούρα και «οικολογία» της τάξης. Θα αναπτυχθούν, επίσης, δεξιότητες σχετικά με τις μορφές, τις προσεγγίσεις, τα στάδια και τα μοντέλα αξιολόγησης των Α.Π. Θα αναλυθούν, τέλος, οι διεθνείς τάσεις των Α.Π., οι προοπτικές για τις κατευθύνσεις, το περιεχόμενο, τις δεξιότητες και την πιο «αξιόλογη γνώση» των Α.Π., στο εγγύς μέλλον, αναζητώντας νέους ρόλους και διαδικασίες για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικούς και τα εκπαιδευτικά συστήματα.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

3

3η ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: Ειδική διδακτική και πρακτική άσκηση

5

 

Σεμιναριακό μάθημα

(Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας)

Οι φοιτητές του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας παρακολουθούν υποχρεωτικά δύο σεμιναριακά μαθήματα κατά τη διάρκεια των σπουδών τους με ελεύθερη, εσωτερική επιλογή μεταξύ των προσφερόμενων σεμιναριακών μαθημάτων Ιστορίας / Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης του προγράμματος σπουδών του Τμήματος. Στα σεμιναριακά μαθήματα κύρια επιδίωξη είναι η γνωριμία των φοιτητών με τη μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας, ενώ, εκτός από την ερευνητική διάσταση, αξιοποιούνται τεχνικές μάθησης και διδασκαλίας, που συμπεριλαμβάνουν τη διδακτική διάσταση των μαθημάτων της Ιστορίας/Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης. Ο αριθμός των φοιτητών στο κάθε σεμιναριακό μάθημα δεν υπερβαίνει τους 23 και η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική. Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές έχουν ενεργό ρόλο στο μάθημα και η επίδοσή τους διαμορφώνεται με κριτήριο την προφoρική παρουσίαση σεμιναριακής εργασίας, υπό τον τύπο του μαθήματος, ενώπιον του διδάσκοντα, ο οποίος προβαίνει σε επιστημονικές και διδακτικές παρεμβάσεις, και των συμφοιτητών τους, καθώς επίσης την υποβολή της εργασίας αυτής σε γραπτή μορφή και την όλη συμμετοχή τους στο μάθημα.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

6

6

 

Σεμιναριακό μάθημα

(Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας)

Βλ. παραπάνω, αρ. 5.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

6

7

 

Θεωρία και Πράξη

της Διδασκαλίας

των Φιλολογικών Μαθημάτων

(Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας)

 

ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

  • Ιστορική εξέλιξη της διδασκαλίας του μαθήματος.
  • Φυσιογνωμία του μαθήματος: ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
  • Το θεσμικό πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος (ΑΠΣ, ΔΕΠΠΣ και λοιπό νομοθετικό πλαίσιο: εγκύκλιοι, προεδρικά διατάγματα κ.ά.).
  • Η ερμηνευτική ως μέθοδος διδασκαλίας του μαθήματος.
  • Σύγχρονα εργαλεία διδασκαλίας: σχέδιο δράσης, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, νοητικοί χάρτες, εκπαιδευτικά λογισμικά).
  • Το σχολικό εγχειρίδιο του μαθήματος: έντυπο, ηλεκτρονικό, πολυτροπικό.
  • Η έννοια του σχεδίου διδασκαλίας.

ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

  • Οργάνωση μικροδιδασκαλιών.
  • Παρακολούθηση δειγματικών διδασκαλιών.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

4

8

 

Διδακτική της Ιστορίας:

Θεωρία και Πράξη.

(Τμήμα Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας)

Το μάθημα συνοδεύεται από

Πρακτική Άσκηση σε σχολεία

Η επιστήμη της ιστορίας και οι κοινωνικές της διαστάσεις. H ιστορική γνώση και οι ιδιαιτερότητες της. Δομή της ιστορικής γνώσης. Ιστορική αφήγηση, ιστορική εξήγηση, ιστορικές έννοιες, ιστορικοί χρόνοι. Σχολική ιστορία και επιστημονική γνώση. Η ιστορία ως αντικείμενο μάθησης. Ψυχολογικές αρχές και μαθησιακές προϋποθέσεις, ο μαθητής ως αναγνώστης της ιστορίας. Η διδασκαλία της ιστορίας ως θεσμός. Διαμεσολαβήσεις της ιστορικής γνώσης. Προγράμματα Σπουδών ιστορίας και σχολικά εγχειρίδια. Εποικοδομιστικές θεωρίες μάθησης και πρόσληψη ιστορικού κειμένου. Νοητικά μοντέλα των μαθητών και εμπόδια στην οικειοποίηση της ιστορικής γνώσης. Οργάνωση μαθησιακών περιβαλλόντων, σύγχρονα μέσα διδασκαλίας και αξιολόγηση. Δημόσιες χρήσεις της ιστορίας, ιστορική μνήμη και πολιτισμική ταυτότητα.

3 ώρες

εβδομαδιαίως

x

13 εβδομάδες

=

39 ώρες

σε ένα εξάμηνο

 

4,5

   

Πρακτική Άσκηση των φοιτητών του Τμήματος

Ιστορίας και Αρχαιολογίας σε σχολεία

(Τμήμα Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής –Ψυχολογίας)

   

ΣΥΝΟΛΟ

 

ΣΥΝΟΛΟ

ΣΥΝΟΛΟ

8

 

312

37

 

 


[1] Οι ενδείξεις με τους κωδικούς αριθμούς των μαθημάτων:

Β = Μαθήματα Βάσης

**= Μαθήματα υποχρεωτικά και για τις δύο κατευθύνσεις

*Ι = Υποχρεωτικά Κατεύθυνσης Ιστορίας

*ΙΙ= Υποχρεωτικά Κατεύθυνσης Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης

Υπογραμμίζεται ότι για τη λήψη του πτυχίου ο φοιτητής,

i. ανάλογα με την Κατεύθυνση, Ιστορίας ή Αρχαιολογίας, που ακολουθεί υποχρεούται, από τα οκτώ (8) Μαθήματα «Επιλεγόμενα Ιστορίας» / από τα επτά (7) Μαθήματα «Επιλεγόμενα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης», να παρακολουθήσει δύο (2) τουλάχιστον σεμιναριακά μαθήματα, τα οποία παράλληλα έχει αναγνωριστεί ότι συμπεριλαμβάνονται στον κύκλο των οκτώ (8) μαθημάτων, που παρέχουν την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια.

ii. για την κάλυψη του υποχρεωτικού Mαθήματος Koρμού Εσωτερικής Επιλογής επιλέγει με ελεύθερη εσωτερική επιλογή, ένα εκ των τεσσάρων (4) ακολούθων μαθημάτων (βλ. Πίνακα σελ. 51-55):

Ι126 Ιστορία της Εκπαίδευσης

ή

ΤΕΚ008 Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης,

ή

ΤΕΚ004 Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

Αντιστοίχηση κωδικών

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ

Μάθημα

Παλαιός κωδικός 

Νέος κωδικός

Παιδαγωγική Ψυχολογία

62ΠΔ300

61ΤΕΚ300

Διδακτική της Ιστορίας: Θεωρία και Πράξη

61ΠΔ01 61ΠΔ301

61ΤΕΚ301

Από το αναλυτικό πρόγραμμα και το σχολικό εγχειρίδιο στη διδακτική πράξη

62ΠΔ206

74ΤΕΚ111

Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

62ΠΔ162

61ΤΕΚ008

Ειδική Αγωγή

62ΠΔ158

74ΤΕΚ007

Αναλυτικά Προγράμματα

62ΠΔ155

74ΤΕΚ009

Μεθοδολογία

διδασκαλίας της πρότυπης νέας ελληνικής  γλώσσας

62ΠΔ205

74ΤΕΚ013

Συγκριτική Εκπαίδευση

62ΠΔ229

74ΤΕΚ513

Ψηφιακές Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση

62ΠΔ171

74ΤΕΚ012

Αναλυτικό πρόγραμμα, διδασκαλία και μάθηση- ασκήσεις

62ΠΔ302

61ΤΕΚ126

Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας των Φιλολογικών μαθημάτων

62ΠΔ303

61ΤΕΚ303

Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

62ΠΔ173

74ΤΕΚ005

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

62ΠΔ169

74ΤΕΚ011

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

62ΠΔ119

61ΤΕΚ004

Ειδική Διδακτική της Λογετεχνίας

62ΠΔ217

74ΤΕΚ123

Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση

62ΠΔ178

74ΤΕΚ523

Σύγχρονα Περιβαλλοντικά Ζητήματα

62ΠΔ203

74ΤΕΚ212

 

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Μάθημα

Παλαιός κωδικός 

Νέος κωδικός

Βυζαντινή Φιλοσοφία

62ΦΣ106

73ΦΛΣ204

Ηθική Φιλοσοφία

62ΦΣ107

73ΦΣ107

Αισθητική

62ΦΣ115

73ΦΣ115

Φιλοσοφία της Θρησκείας

62ΦΣ137

73ΦΣ137